Prawa pacjenta

Czego się nauczysz

  • Reguł obowiązującego prawa w obszarze praw pacjenta
  • Budować pozytywne relacje między pacjentem, a placówką medyczną
  • Budować wizerunek placówki medycznej szanującej prawa pacjenta
  • Rozwiniesz umiejętności dbania o najistotniejsze prawa pacjenta w codziennej pracy
  • Przekazywać praktyczne wskazówki wynikających z praw pacjenta, w zakresie pokonywania barier w dostępie do świadczeń zdrowotnych w sytuacji związanej z COVID-19

O kursie

  • Szkolenie Prawa pacjenta online nie zawiera ekranów. Jest to szkolenie asynchroniczne, gdzie materiał nagrany jest w formie video learningu. Dzięki temu uczestnik może uczyć się z dowolnego miejsca i według własnego harmonogramu, co oszczędza czas i zwiększa efektywność nauki. 
  • Uczestnicy szkolenia mają możliwość bezpłatnej e-konsultacji z trenerem prowadzącym (post-training support).

  • Możesz uzyskać do 100% dofinansowania na te szkolenie ze środków KFS, przeczytaj więcej na naszej stronie KFS

Dla kogo ten kurs

Pracowników placówek medycznych, niezależnie od zajmowanego stanowiska:

  • kadry kierowniczej,
  • lekarzy,
  • pielęgniarek,
  • fizjoterapeutów,
  • rejestratorek i sekretarek medycznych.

Im więcej pracowników chcesz przeszkolić, tym więcej RABATU otrzymasz!

Zapraszamy również na szkolenie stacjonarne. Szczegóły >>tutaj

Zawartość kursu

blok 1. Prawo dostępu do świadczeń zdrowotnych

część 1. Czym są prawa pacjenta
część 2. podstawa prawna do świadczeń zdrowotnych
część 3. prawo dostępu do świadczeń gwarantowanych
  • kto ma dostęp do świadczeń gwarantowanych
  • dostęp do świadczeń gwarantowanych a brak uprawnień
  • dostęp do świadczeń gwarantowanych – weryfikacja
  • dostęp do świadczeń gwarantowanych – weryfikacja – stan nagły
  • dostęp do świadczeń gwarantowanych – dokumenty
  • rodzaje świadczeń zdrowotnych
część 4. prawo wyboru
  • deklaracja wyboru POZ
  • prawo do wyboru podmiotu AOS- ale nie specjalisty
część 5. zagrożenie życia i zdrowia – stan nagły
część 6. odmowa udzielania świadczeń zdrowotnych
  • właściwe odstąpienie od leczenia (forma odstąpienia)
  • klauzula sumienia – odmowa udzielenia świadczeń
  • strajk/protest – odmowa udzielenia świadczeń
część 7. prawo do jakości świadczeń medycznych
  • należyta staranność
część 8. leczenie poza krajem prawo do dostępu do świadczeń zdrowotnych w obszarze UE
  • kategorie świadczeń zdrowotnych

blok 2. Osobiste prawa pacjenta

część 1. prawo do informacji
  • prawo do informacji - następstwa leczenia
  • komu jest udzielana informacja
  • pacjent nieprzytomny
  • ograniczenie kręgu osób uprawnionych do uzyskania informacji
część 2. prawo do tajemnicy
  • zachowanie tajemnicy informacji związanych z pacjentem
część 3. prawo do intymności i godności
część 4. świadoma zgoda pacjenta dla poszczególnych rodzajów świadczeń
  • świadoma zgoda pacjenta - kto udziela?
  • udzielanie świadczeń bez zgody pacjenta
część 5. prawo do dostępu do dokumentacji medycznej RODO i ustawa o dokumentacji medycznej
  • kto ma prawo dostępu do dokumentacji medycznej pacjenta
  • sposoby udostępniania papierowej dokumentacji medycznej
  • sposoby udostępniania elektronicznej dokumentacji medycznej
  • opłata za udostępnienie
  • opłata za udostępnienie – wyjątki
część 6. prawo do złożenia sprzeciwu wobec opinii lekarskiej lub orzeczenia
  • jakie wymagania musi spełniać sprzeciw

blok 3. Odpowiedzialność za naruszeniem praw pacjenta

część 1. system nadzoru nad przestrzeganiem praw pacjenta w Polsce
  • naruszenie praw pacjenta - ścieżki postępowania
część 2. odpowiedzialność za naruszenie praw pacjenta
  • odpowiedzialność cywilna
  • odpowiedzialność karna
  • odpowiedzialność administracyjna
  • kompetencje Rzecznika Praw Pacjenta
  • odpowiedzialność zawodowa

blok 4. Prawa Pacjenta w czasie epidemii wirusa SARS-CoV-2

część 1. lista naruszeń praw pacjenta
część 2. możliwość ograniczenia praw pacjenta w sytuacji epidemii
  • podstawy prawne
  • jakie prawa pacjenta mogą być ograniczone w związku z epidemią?
  • rekomendacje NFZ – w ograniczeniu dostępu do świadczeń zdrowotnych
część 3. teleporady a prawa pacjenta
część 4. ograniczenie działalności podmiotu leczniczego a prawa pacjenta
część 5. obowiązki pacjenta w sytuacji epidemii

blok 5. Dostęp do świadczeń zdrowotnych w POZ - Rozszerzenie

część 1. podstawa prawna do świadczeń zdrowotnych w POZ
  • deklaracja wyboru przychodni POZ,
  • limity pacjentów,
  • wizyty jednorazowe,
  • recepty,
  • realizacja badań diagnostycznych,
  • zaświadczenia o stanie dziecka,
  • leczenie specjalistyczne,
  • opieka w domu,
  • zlecenia na transport sanitarny

blok 6. Studia przypadków - case study

Materiały dodatkowe dostępne w kursie

skrypt w formie pliku pdf

Wymagania

Aby korzystać z kursu niezbędne jest spełnienie następujących warunków technicznych:

  1. posiadanie dostępu do Internetu (przewodowego lub bezprzewodowego),
  2. posiadanie aktualnej wersji przeglądarki internetowej - najlepiej używać Google Chrome jak najnowsze wersje,
  3. posiadanie aktywnej poczty e-mail,
  4. posiadanie oprogramowania umożliwiającego czytanie plików PDF (wbudowanej i uruchomionej wtyczki Adobe PDF lub uruchomionej jako dodatek, a w przypadku urządzeń mobilnych aplikacji obsługującej pliki pdf).


Nie masz pewności w kwestiach technicznych, zadzwoń do nas. Razem sprawdzimy możliwości, jakimi dysponujesz.

Trener

Ocena trenera: Uczestnicy kursów: 167

Konrad Korbiński

Adwokat, doradca, trener P&M GROUP. Od 2010 r. świadczy usługi prawne, doradcze i eksperckie dla instytucji publicznych, podmiotów leczniczych, firm farmaceutycznych, funduszy VC, zespołów badawczych w obszarze aspektów prawnych działalności leczniczej, badań klinicznych, innowacji medycznych i biotechnologicznych czy praw pacjenta. W Ministerstwie Zdrowia uczestniczył przy tworzeniu i wdrażaniu kluczowych zmian w prawie, takich jak ustawa o działalności leczniczej, tzw. ustawa refundacyjna czy przepisów objętych tzw. „pakietem onkologiczny”. Współpracował w projektach life science z Komisją Europejską. Wspólnie z Warszawskim Uniwersytetem Medycznym przeprowadził proces pozyskania inwestora i przygotowania komercjalizacji pierwszego polskiego leku innowacyjnego. W projektach doradczych i szkoleniowych współpracował jako ekspert dla międzynarodowej firmy doradczej Ernst & Young przeprowadzając audyty podmiotów leczniczych, opracowując plany restrukturyzacji czy prowadząc szkolenia dla kadry zarządzającej i personelu medycznego z najnowszych zmian prawnych

Uczestnicy kupili również

  • Prawa pacjenta
  • Umiejętność zachowania się w sytuacji agresji ze strony pacjenta - zasady stosowania przymusu bezpośredniego
  • Profesjonalna obsługa pacjenta w rejestracji w podmiocie leczniczym
  • Umiejętność zachowania się w sytuacji agresji ze strony pensjonariusza w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej
  • Stosowanie środków zaradczych z wykorzystaniem technik samoobrony w sytuacjach zachowań trudnych prezentowanych przez uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
  • Zarządzanie Bezpieczeństwem Informacji według wymagań normy ISO/IEC 27001:2020
  • Ochrona danych osobowych w Przychodni Podstawowej Opieki Zdrowotnej i Specjalistycznej
  • Ochrona danych osobowych w szpitalu